website accessibility

Какво е фишинг (phishing)?


Фишингът е опит да бъдеш подмамен да споделиш лична или финансова информация – като пароли, данни от банкови карти, потребителски имена и др. Измамниците често се представят за банки, мобилни оператори или официални институции и изпращат съобщения, които изглеждат напълно автентични.


Какво да НЕ правиш:

  • НЕ отваряй подозрителни линкове или прикачени файлове;
  • НЕ въвеждай лични данни в съмнителни сайтове;
  • НЕ отговаряй на имейли или SMS съобщения, които те притискат да действаш „спешно“.

Какво ДА направиш:

  • Смени паролите си веднага – особено ако си ги споделил или използвал в съмнителен сайт;
  • Докладвай – така можем да реагираме и да предпазим и други.

Важно да знаем:

Не отговаряйте, не кликайте на линковете, не отваряйте прикачени
                    файлове

Не отговаряйте, не кликайте на линковете, не отваряйте прикачени файлове

Променете паролите си

Променете паролите си

Докладвайте проблема

Докладвайте проблема

Електронни съобщения
Phishing (SPAM) e-mail

Това са имейл съобщения, които изглеждат идентични с действителната информация, налична в месечните фактури и/или уведомителните писма от телекомуникационната компания. Те имитират логото, оформлението и стила на истинските електронни писма. Използват език, който създава усещане за неотложност. Обикновено искат да се изтеглят приложени документи, да се кликне върху линк или да се извърши плащания.


Как работи измамата?

  • Имейл съобщенията обикновено изискват да се платят стари задължения с цел източване на финансови данни и/или парични облаги, както и да актуализира профила като се кликне върху даден линк, водещ към фалшив уебсайт, в който да се въведат лични данни.
  • Имейл съобщението може да изисква да се изтегли приложен документ, който да копира всичките данни, профили, пароли и да ги предостави обратно към измамните лица.
  • Имейл съобщенията се стремят да предизвикат неотложност на действията и незабавно изпълнение на получените инструкции, като често наподобяват стила, оформлението и логото на компанията, от чиито име се представят.
  • Със събраните данни измамниците могат да направят опит за източване на сметки и/или лични данни.
Електронни съобщения Phishing (SPAM) e-mail

Телефонни измами
Vishing voice + phishing

Вишинг (комбинация от английските думи за Глас и Фишинг) е телефонна измама, при която се прави опит чрез обаждания да накарат потребителите да разкрият лична или финансова информация, както и да се сдобият с парични суми. Този тип измами могат да окажат влияние и върху месечните сметки към телекомуникационните оператори при обаждания, например от чуждестранни номера.


Как работи измамата?

  • Възможно е да се получат и пропуснати обаждания, кратки повиквания или от непознати номера, особено от такива с кодове, различаващи се от международния код на България и най-вече с кодове от т.нар. "екзотични държави". Международният код на България е +359.
  • Позвъняванията са с цел осъществяване на обратно повикване, което води до реализиране и таксуване на нежелан международен трафик.
  • С цел ограничаване на неблагоприятните финансови последици, не осъществявайте изходящи обаждания, не изпращайте кратки текстови съобщения към непознати номера и предварително проверявайте в интернет за каква дестинация се касае.
Телефонни измами Vishing voice + phishing

Текстови SMS съобщения
Smishing (SMS phishing)

Опит за измама, чрез която да бъде получена лична, финансова или свързана със сигурността информация чрез текстово съобщение.


Как работи измамата?

  • Текстовото съобщение обикновено изисква кликане върху линк или да се обаждане на телефонен номер, за да се "потвърди", "актуализира" или "активира" профила.
  • Линкът обикновено води до фалшив уебсайт и на телефонния номер отговаря измамник, който се представя, че е от реална компания. (например: банкова институция, мобилен оператор и други).
Текстови SMS съобщения Smishing (SMS phishing)

Как да се защитиш?

1. Редовно обновявай софтуера си – включително браузъра и антивирусната програма;


2. Проверявай внимателно имейлите – подателя, езика, стила;


3. Сравнявай с реални предишни съобщения от нас;


4. Не отговаряй и не споделяй лични данни по email, SMS съобщение или телефон.



Помни: Най-добрата защита е вниманието.
Ако нещо не изглежда наред, най-вероятно не е. Бъди бдителен – защити себе си и данните си.